Тростянецька Філія №4
І-ІІ ступенів
ЗЗСО І-ІІІ ступенів №3

Ср, 26.02.2020, 00:32
Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Файли
Нормативно-правова база [3]
Плани роботи [3]
З досвіду роботи [6]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2019 » Червень » 7 » Організація психолого-педагогічної взаємодії в умовах інклюзивного навчання
14:10
Організація психолого-педагогічної взаємодії в умовах інклюзивного навчання

Анотація. У статті розкриваються особливості організації психолого-педагогічної взаємодії в умовах інклюзивного навчання, важливість роботи Команди супроводу, формування й розвитку позитивного відношення до дітей з ООП та їх інтеграція в суспільство, забезпечення рівного доступу до якісної освіти .

Ключові слова: інклюзивне навчання, інклюзія, Команда супроводу, діти з особливими освітніми потребами, асистент учителя, індивідуальна програма розвитку.

Актуальність теми

Сучасна  школа, як і суспільство в цілому, переживає складний період, коли здійснюється рішучий поворот до особистості школяра. Нова школа  повинна поважати власну гідність кожного учня, його індивідуальні запити й інтереси, цілі, створювати сприятливі умови для самопізнання, саморозвитку, самовизначення та самореалізації особистості. У ході організації навчально-виховної діяльності має відбуватися цілеспрямований розвиток певної системи психічних якостей особистості учня, що є необхідними для сучасного життя. Останніми десятиріччями в  системі освіти складається особлива культура підтримки, а також допомоги дитині та її батькам шляхом психолого-педагогічної взаємодії, що розглядається як особливий вид допомоги дітям та забезпечує особистісний розвиток і виховання в умовах освітнього процесу.Така взаємодія дуже важлива під час організації інклюзивного навчання в школі.

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі».

Метою інклюзивного навчання є покращення навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).

Це означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися та проводили час разом.

Інклюзивне навчання грунтується на правах людини та  принципах рівності. Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним із загальної системи навчання. Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки. При здійсненні інклюзивного навчання всі учні можуть навчатися різними методами та в різний період часу. Мають індивідуальні здібності й особливості. Діти хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують. Вони мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважали.

 Відповідно до Закону України «Про освіту», діти з особливими освітніми потребами мають право без обмежень відвідувати дитсадки, школи, позашкільні заклади освіти та заклади професійної освіти. Даний Закон закріплює практику надання дітям з особливими освітніми потребами «системи освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників», що є офіційним визначенням поняття «інклюзивне навчання» [31, п. 12, Стаття 1, Розділ І]. Прийняття  цього законодавчого акту покладає на суспільство та державні органи значну відповідальність за долю всіх дітей, в тому числі й самого незахищеного прошарку суспільства – дітей з порушеннями розвитку, у тому числі з інвалідністю. Успішне запровадження інклюзивного навчання в системі освіти України дає можливість вирішувати завдання підтримки дітей з особливими освітніми потребами на державному рівні, а саме закріплювати нову філософію державної політики щодо них, удосконалювати нормативно-правову базу відповідно до міжнародних договорів у сфері прав людини, активно впроваджувати моделі інклюзивного навчання у всіх закладах освіти. Досі в Україні спостерігалась парадоксальна, але достатньо типова для перехідного періоду ситуація, коли існуючі прогресивні законодавчі акти декларували права дітей з особливими освітніми потребами на розвиток, здобуття освіти, соціальне інтегрування, проте не забезпечували їх справжню реалізацію. Діти з особливими освітніми потребами відвідували освітні заклади за місцем проживання, насамперед, завдяки наполегливості батьків, терплячості вчителів, і добрій волі керівників цих закладів, які брали на себе відповідальність за особливу дитину. Результати стихійної інклюзії швидко дали про себе знати через невдоволення батьків, які скаржились, що в таких умовах їхні діти не отримують ні належної педагогічної підтримки, ні допомоги; у них не формуються нові знання й навички, вони «забувають те, що знали й уміли раніше», мають комунікативну ізоляцію з боку однолітків. Водночас нерідко з’являлись гострі нарікання на батьків дітей з типовим розвитком, які негативно сприймали особливих дітей і, з свого боку, озвучували претензії щодо незадовільної якості навчання своїх дітей, бо їм нібито менше перепадає уваги. Наведені факти є прикладом того, що організація успішного інклюзивного навчання залежить від багатьох чинників. Спільне навчання дитини з особливими потребами в одному класі з однолітками в найближчій за місцем проживання школі є одним із важливих, але недостатнім показником забезпечення гарантованого Конституцією права дитини на здобуття  освіти. Справжня інклюзія має на меті не лише максимально зняти бар’єри у доступі дитини з особливими освітніми потребами до розвитку її природного потенціалу, але й набуття знань, соціального досвіду, тобто до отримання якісної освіти, що означає «відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг» [31, п. 29, Стаття 1, Розділ І].  Така мета передбачає створення в освітньому процесі організаційно-педагогічних умов, зорієнтованих на особливості психофізичного розвитку кожної дитини, гнучке врахування їх у навчально-пізнавальній діяльності. Для досягнення цієї мети необхідно створити комфортне освітнє середовище, долучивши до цього всіх учасників навчального процесу та організувати їх злагоджену роботу та взаємодію. Найкраще, створити Команду супроводу, яка забезпечить якісну психолого-педагогічну взаємодію для успішної організації інклюзивного навчання в закладі.

Адміністрація закладу освіти формує склад Команди супроводу. Її склад  визначається з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП. До неї  входять: директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель – реабілітолог та батьки або законні представники (далі - батьки) дитини з ООП тощо. Також до роботи залучаються такі фахівці: медичний працівник закладу освіти, лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.

Персональний склад Команди супроводу затверджується наказом керівника закладу освіти, в якому здобувають освіту діти з ООП.  Вона співпрацює з ІРЦ з питань надання корекційно – розвиткових  послуг та методичного забезпечення її діяльності. Адміністрація також призначає відповідальну особу щодо координації розроблення ІПР;  здійснює контроль за виконанням висновку ІРЦ; залучає фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно – розвиткових послуг дітям з ООП; здійснює контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу  залучає батьків дитини з ООП до розроблення і погодження ІПР; оцінює діяльність педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР; проводить моніторинг виконання ІПР

Основними принципами діяльності Команди супроводу є: повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП, дотримання інтересів дитини з OOП, недопущення дискримінації та порушення її прав, командний підхід, активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розробки IПP, конфіденційність та дотримання етичних принципів, міжвідомча співпраця.

 Команда супроводу виконує наступні завдання: збирає інформацію про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПP, визначає напрямки психолого-педагогічних та корекційно – розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг, розробляє ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини, надає методичну підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання, створює належні умови для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище, проводить консультативну роботу з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання, здійснює інформаційно-просвітницьку роботу у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формує дружнє  та неупереджене ставлення до дітей з ООП.

Особлива роль відводиться асистенту вчителя. Посада асистента вчителя з’явилась у зв’язку із запровадженням інклюзивної освіти – з ініціативи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Міністерством соціальної політики було доповнено Класифікатор професій. Посаду асистента вчителя передбачено Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, а основні завдання описані в Постанові Кабінету Міністрів України від 15.8.2011 р. № 872. У зв’язку із введенням посади асистента вчителя в типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів листом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 1/9-675 від 25.9.12 року «Щодо посадових обов`язків асистента вчителя» зазначено орієнтовні кваліфікаційні характеристики асистента вчителя у класі з інклюзивним навчанням. Основне завдання асистента вчителядопомога вчителю в забезпеченні особистісно зорієнтованого, індивідуального підходу в освітньому процесі, зокрема у створенні індивідуальної програми розвитку для дитини з особливими освітніми потребами. Основні функції асистента вчителя є такими:

    •          Організаційна: допомагає в організації навчально-виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням; надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів і потреб; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробці індивідуальної програми розвитку. Асистент учителя забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну документацію.

Навчально-розвивальна: асистент учителя, співпрацюючи з учителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, покращенню їхнього психоемоційного стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі в науковій, технічній, художній творчості. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.

         Діагностична: разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учнів; оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня.

Прогностична: на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку.

         Консультативна: постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу; інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства.Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.

         Слід відрізняти  посаду асистента учителя від асистента дитини. У більшості випадків асистентом дитини є один з батьків або осіб, які їх замінюють. Такі асистенти отримують доступ до роботи в загальноосвітньому навчальному закладі у зв’язку з необхідністю підтримки своєї дитини, яка може мати комплексні порушення розвитку.

       Важливу роль в організації  психолого-педагогічної взаємодії в умовах інклюзивного навчання відіграють батьки. Батьки і школа мають однакову мету – дитина, якій подобається навчання та яка після закінчення школи зможе бути щасливою і реалізованою. Саме навколо цієї мети можуть об’єднуватись батьки і працівники школи.

Висновки: Співпраця ґрунтується на довірі, а великою частиною довіри є поінформованість, доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань), створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.

Психолого-педагогічна взаємодія – це командна робота  над створенням комфортних умов для здобуття освіти, соціалізації у суспільство, розвитку індивідуальних освітніх потреб дітей з ООП.

Переглядів: 50 | Додав: anoma5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Архів записів
Фотоальбом
Copyright MyCorp © 2020