Тростянецька Філія №4
І-ІІ ступенів
ЗЗСО І-ІІІ ступенів №3

Нд, 23.02.2020, 04:12
Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Файли
Нормативно-правова база [3]
Плани роботи [3]
З досвіду роботи [6]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » З досвіду роботи

З досвіду роботи учителя трудового навчання Захарченко Н.Ф.
04.02.2016, 12:32

Описание: IMG_8014.jpg

 

 

ОПИС ДОСВІДУ

 

з науково-методичної проблеми

«Формування здоров’язберігаючих компетенцій на уроках трудового навчання»

 

вчителя трудового навчання

Тростянецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4

Тростянецької районної ради Сумської області

 

Захарченко Надії федорівни

 

 

 

Бережи одяг поки новий,

а здоров’я – поки молодий.

Народна мудрість

 

Стан здоров'я школярів останнім часом викликає обгрунтовану тривогу. 90% дітей шкільного віку мають відхилення фізичного і психічного здоров'я. Більше 60% дітей мають відхилення в стані опорно-рухового апарату. Багато в чому причиною цього є: гіподинамія, перевантаження, перевтома, тобто низька рухова активність, оскільки більше 85% часу свого неспання учні проводять за навчальним столом. Очевидно, що фізкультурні хвилинки на уроках у всіх класах просто необхідні,  вони знімають м'язову напругу і допомагають успішно засвоювати програмовий матеріал.

На уроці необхідно змінити підхід до традиційної навчальної пози учнів і ввести режим змінних поз.

Працюючи в школі, вчитель повинен не лише дбайливо зберігати багаторічні традиції навчання і виховання школярів, але і створювати нові технології, які передаватимуться наступним поколінням педагогів. Уроки трудового навчання грають особливу роль в профілактиці здоров'я школярів. Саме їх вміст, коли велика частина часу відводиться практичній роботі, сприяє зняттю напруги, запобіганню стресам. Але, в той же час, якщо не дотримуватися вимог шкільної гігієни і правил техніки безпеки, здоров'ю дітей може бути завдано певної шкоди.

Під здоров’язберігаючими технологіями розуміють систему заходів по охороні і зміцненню здоров'я учнів, що враховує найважливіші характеристики освітнього середовища і умови життя дитини, дія на здоров'я.

Здоровязберігаючі технології - передбачають сукупність педагогічних, психологічних і медичних дій, направлених на захист і забезпечення здоров'я, формування коштовного відношення до свого здоров'я.

За останні роки сталося значне погіршення здоров'я школярів. У кожного другого школяра виявлено поєднання декількох хронічних захворювань. Тому проблема охорони і зміцнення здоров'я дітей стоїть дуже гостро.

Аналіз причин "шкільних хвороб" привів лікарів до висновку про незадовільну організацію вчення, що приводить до порушення здоров'я.

Здоров’язберігаючі технології на уроках трудового навчання і технології - завдання особливої важливості для викладачів цих предметів. На уроках надія Федорівна, перш за все, створює умови для здорового розвитку дітей:

1.Дотримуються фізіологічні основи навчально-виховного режиму:

- час працездатності, стомлюваності учнів;

 - навчальне навантаження, дозування домашніх завдань,

 -фізкультхвилинки.

2.Виробляється гігієнічна оцінка умов і технологій навчання: 

-повітряно-тепловий режим;

 -світловий режим;

 -режим і організація навчально-виховного процесу.

 3.Формуєтся здоровий спосіб життя.

На уроках учитель  проводить заходи щодо профілактики стомлення, порушення постави (фізкультхвилинки), введена система розминок для очей. Вправа поєднує в собі рух очима, головою і тулубом.

Велику увагу приділяєт нормуванню домашніх завдань, для недопущення перевантажень. Звертає особливу увагу на об'єм і складність матеріалу, що задається додому.

В ході вивчення тем з розділу «Естетика пришкільної ділянки» учитель знайомить учнів з різновидами кімнатних і присадибних декоративних рослин, їх позитивному впливі на емоційно-психологічний стан людей. Працюючи на пришкільній ділянці, учні отримують додаткове фізичне розвантаження, проводять час на відкритому повітрі. Багаточисельними медичними дослідженнями встановлено, що посильна сільськогосподарська праця надає благотворний вплив на організм дітей і підлітків. Ця робота вимагає певних фізичних зусиль, при яких основне навантаження лягає на кістково-м'язовий апарат. Останній, у свою чергу, сприяє нормальній діяльності серцево-судинної системи, органів дихання, травлення, підсилює обмін речовин, стимулює міцний, здоровий сон, підвищує працездатність і витривалість, так вважає учитель. Проте при цьому організовує заняття, так щоб вони відповідали віковим, статевим та індивідуальним можливостям учнів, а також передбачали обов'язкове дотримання правил гігієни і безпеки праці..

При вивченні тем по матеріалознавству і розділу «Проектування і виготовлення одягу»  знайомить учнів з натуральними, штучними і хімічними волокнами, з яких виготовляють тканини, їх властивостями, вживанням і впливом одягу і тканин, з яких вони зшиті, на здоров'я людини.

В результаті вивчення такого розділу як «Інтер'єр житлового будинку» діти дізнаються  про вимоги, що пред'являються до кухні, передпокою, дитячої кімнати, про роль  і вплив освітлення на емоційний стан людини.

Нашим дітям будувати майбутнє, та щоб впевнено орієнтуватися в житті, щоб стати освіченим і творити майбутнє нації, діти повинні знати минуле народу, культуру, традиції, звичаї.  Відродженню національної культури і вихованню української ментальності сприяють уроки трудового навчання. Теми з української вишивки, крою та шиття, в’язання, кулінарії спрямовані на відродження народних традицій, розвиток в учнів естетичних смаків, почуття гордості за свій народ.

На цих уроках Надія Федорівна  використовує такі засоби впливу на формування здоровязберігаючих компетентостей: словесні методи як засіб активізації у сприйманні матеріалу; бесіди про звичаї та обряди, символіку у вишивці; виконання та прослуховування українських народних пісень під час роботи; народна творчість – вірші,  приказки,  прислів’я та проведення фізкультхвилинок.

Також використовує для зняття втоми очей вправи на кліпання очима, переведення погляду вверх, вниз, праворуч, ліворуч,за годинниковою стрілкою, проти годинникової стрілки.

Оскільки виховання підростаючого покоління  це єдиний комплекс цілеспрямованих дій родини і школи, тому в підготовці до уроку діти мають можливість залучати батьків, бабусь, котрі своїм досвідом, знаннями, вміннями допомагають дівчатам оволодіти технологічними прийомами вишивання, шиття, в’язання. В спілкуванні з родиною дівчата знайомляться з традиціями оздоблення одягу, традиційними святковими стравами що дає можливість робити уроки більш цікавими . Уроки кулінарії дають змогу розглянути традиційні погляди пращурів на сім’ю та родину, оселю в якій мусили існувати любов і повага, здоровя та мудрість. На ідеалах родинної любові і милосердя  виростає і любов до землі, на якій народився, і любов до України. Зігріті домашнім теплом, діти шанобливо ставляться до інших родичів, свято бережуть сімейні традиції.

Багатий виховний матеріал мають уроки вишивання. Мотивуючи навчальну діяльність учнів у спільній бесіді, учитель робить висновок: що вишивка це не лише вид декоративно - прикладного мистецтва чи процес оздоблення одягу за допомогою стібків, а вишивка - це розповідь про думки  та почуття людини, осмислення життя , світ натхненних образів. При виконанні практичних робіт  підкреслює, що через простоту, а водночас геніальну систему знаків (квадратиків, хрестиків) розкривається ставлення українського народу до таких філософських категорій, як народження, смерть, осмислення свого місця на Землі. При складанні композиції розказує, що хрестики, доріжки, візерунки, це магічні узори, що втілюють у собі символіку України; походження вишивки можна визначити за композиційним розміщенням малюнків і характером орнаментики, технікою виконання і колористикою. Майже кожна область, район з покоління в покоління від мами до дочки  надавали перевагу тому чи іншому узору, барвам. Розглядаючи зразки вишивок, вдзначає, що народні майстри старанно зберігають свої традиції.

Для успішного запам’ятовування інформації обов’язково мають бути задіяні позитивні емоції. Тому  свої розповіді  Надія Федорівна урізноманітнює віршами, приказками, прислів’ями, легендами. Ось, наприклад, розповідаючи про вишитий рушник, один із найшановніший атрибутів українського побуту, зачитує вірш

С. Назарик :

-Чогось  матусю, вишивка сумна,-

Дивлюсь на рушник й питаю в мами.

- Бо хто торкнувся, доню, полотна

Той долю вишива собі руками.

Та я так трошки кинула листки,

А поміж них ронила васильками-

Дрібний узор, буденні рушники

Бо все одна без тата й мами .

І чорного додала, а воно

Посипалось, як мак на полотно.

А ти в свій рушничок, кохана доню,

Кинь виноград. Свою жіночу долю

У цім узорі теж побачиш ти.

Я вишиваю в хату рушники-

Мережу і калину, й васильки,

А поміж листу і поміж квітками

Ще вишию коханий голос мами.

Також розглядає на уроці, як і коли в родині використовували рушники. Відповіді на ці питання знаходить разом з учнями в усній народній  творчості ( на допомогу приходять знання з історії, української  літератури, музики). Використовує в своїй діяльності метод проектів.

При виконанні проекту учні мають можливість: повторити вивчений матеріал; на етапі дослідження, шукаючи нову інформацію, вчитися самостійно; при виконанні практичної роботи вдосконалювати свої вміння та навики. Все це викликає інтерес до навчання, а аналіз результату праці формує почуття гідності. Паралельно з такими завданнями на меті ставить знайомство з народною лялькою. Робота над таким проектом дає великі можливості для формування в учнів національної свідомості, гідності та поваги до ментальності свого народу.

На уроках конструювання і моделювання одягу намагається теж виховувати повагу  до свого рідного краю. Розповідає, що одяг людина мусить любити і берегти. Школярі отримують знання по гігієнічних вимогах і правилах догляду за одягом, знайомляться з прийомами зберігання одягу, вчаться підбирати одяг відповідно до погодних умов, що, без сумніву, впливає на отримання учнями знань про здоровий спосіб життя.

Вивчаючи розділ « Конструкційні матеріали », звертає увагу на те, що клімат України є досить суворий і населення потребує теплого одягу не менше, як на шість місяців у році. Найважливішим матеріалом для верхнього одягу завжди було хутро свійських і диких тварин. Для одягу щоденного вжитку використовували тканини з льону, коноплі та овечої вовни. В Україні також були популярні шовкові тканини, парча і оксамит.

Звичайно, ведучи розмову про охайність, працьовитість кожної жінки , згадує слова народної пісні коли мати повчає доньку:

                Тримай  хаточку, як  у  віночку

                 І рушник на кілочку;

                Тримай відерця всі чистенькі

                 І водиці повнесенькі.

Ось якими проникливими словами можна сказати про охайність та родинні  зв’язки: А сорочка мамина біла, біла.

                А сорочка мамина серцю мила.

                А сорочка мамина зігріває.

                Я її до серденька пригортаю.

В останній тиждень перед Великоднем пригадує з учнями повір’я, про те що в Чистий четвер, до схід сонця ворон носить з гнізда своїх дітей купати в річці. Хто скупається раніше від воронячих дітей, той буде здоровий протягом цілого року. Надія Федорівна ділиться досвідом роботи під час проведення відкритих уроків, семінарів. Вела школу педагогічної майстерності для учителів трудового навчання району, систематично проводить майстер класи для вчителів школи і району.

 

 

Заступник з навчально-виховної роботи                 Н.В.Назаренко

 

Категорія: З досвіду роботи | Додав: учитель
Переглядів: 389 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Фотоальбом
Copyright MyCorp © 2020